Was de musicoloog aanvankelijk vooral een bruggenbouwer tussen componist, uitvoerend musici en het publiek, tegenwoordig is haar kennis ook veel gevraagd in kringen van beleid en bestuur en van culturele instellingen en overheden. De verbreding van de beroepsperspectieven stelt nieuwe uitdagingen aan de opleiding van de hedendaagse musicoloog.
Als docent en onderzoeker bij de afdeling kunstbeleid en -management van de Universiteit Utrecht leg ik me al vanaf 1997 toe op onderwijs in de toegepaste muziekwetenschap. Daaronder versta ik het inzetten van musicologische kennis bij de formuleren en oplossen van actuele vragen rondom muziekbeleid, de productie, de verspreiding en receptie van muziek.
Hoofdthema’s
Er zijn vier thema’s die mijn bijzondere belangstelling hebben, waarover ik zelf gepubliceerd heb (zie Publicaties) of waarover studenten hun afstudeerprojecten maakten:
- Muziek en media: het bestuderen van historische en actuele discussies rondom de productie, distributie en receptie van muziek op de radio, film, tv en in nieuwe media.
- Muziekbeleid en -management: het analyseren en ontwikkelen van visies op het actuele muziekbeleid en -management van overheden, fondsen, adviesorganen en van de muziekinstellingen en daarin werkzame musici & het doen van onderzoek naar de geschiedenis van het kunstbeleid.
- Muziek en educatie: het inventariseren en analyseren van de inhoud en waardering van educatieve muzikale projecten;
- Muziek en diversiteit: het doen van onderzoek naar de manier waarop de maatschappij omgaat muziek en musici uit andere muzikale culturen en naar de ruimte voor vrouwen zich in de volle breedte van het muziekbedrijf te ontplooien.
Begeleide projecten (2000 – 2018)
Muziek en media
- Jora Vullings, “De soundtrack van je leven”, een verkennend onderzoek naar het gebruik van audiomedia, het luistergedrag en de luisterervaring van jongvolwassenen, MA thesis KBM, Universiteit Utrecht, 2016.
- Anne Sophie Stoop, ‘Dan luister ik door de oren van de luisteraar’: Een fenomenologisch onderzoek naar de manier waarop Radio 4-presentatoren hun publiek beleven, MA thesis KBM, Universiteit Utrecht 2015.
- Jitse van Leeuwen, Idealen van open toegang en participatie. Vrije radio in Nederland in het internettijdperk. Doctoraalscriptie Muziekwetenschap, Universiteit Utrecht, 2006. Tweede lezer. Dr. Lutgard Mutsaers.
- Willemijn Krijgsman, Klassieke muziekprogrammering op de radio. …Een vergelijkend onderzoek naar de programmering van vier publieke klassieke muziekzenders; Radio 4, WDR 3, Klara en BBC 3…, Doctoraalscriptie Taal en Cultuurstudies, Universiteit Utrecht, 2005.
- Vincent Schouten: De orkesten van het Muziekcentrum van de Omroep en de artistieke selectieprocessen in de periode van 1984 tot 1995. MA thesis Kunstbeleid en Management, 2010.
- Loes Verputten: Subbacultcha!: cultureel ondernemen in een nichemarkt, MA Thesis Kunstbeleid en Management, 2010.
(Muziek)beleid en -management
- Jaap van Hellenberg Hubar, De verzelfstandiging van lokale cultuurbeleid; een beleidsanalyse van fondsvorming in Stichtse Vecht en Eindhoven; Ma thesis Kunstbeleid en management, Universiteit Utrecht, 2017.
- Susan Hermanussen, Amsterdamse muziekfestivals in de open lucht: vrijheidsuiting of -beperking? : een onderzoek naar het beleidsproces rondom de Amsterdamse festivals Amsterdam Open Air en Appelsap Fresh Music; MA thesis Kunstbeleid en management, Universiteit Utrecht, 2017
- Matthijs Beerepoot, Sport & Cultuur: Samen op een podium, MA thesis Kunstbeleid en management, Universiteit Utrecht, 2016.
- Jantine Postma, Nederlandse componisten over hun arbeidsmarktpositie, Ma thesis Kunstbeleid en management, Universiteit Utrecht, 2016.
- Hidde Hoogstraten, Amateursymfonieorkesten en hun toekomst, MA thesis KBM, Universiteit Utrecht 2015.
- Lotte Wieffer, De flexibele musicus – Over de freelance klassieke musicus met een gemengde beroepspraktijk anno 2015. MA thesis KBM, Universiteit Utrecht 2015.
- Lennart van der Sman, Beroepspraktijk musicus: meer dan talent en instrument. Onderzoek naar de behoeften aan begeleiding van musici van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. MA thesis KBM, Universiteit Utrecht 2015
- Eva Huisman, Het Klassieke Concert Herzien Een nieuwe klassieke concertpraktijk: theorieën, strategieën en concepten van wetenschappers en Nederlandse muziekprogrammeurs, MA thesis KBM, Universiteit Utrecht 2015.
- Floortje Schouten, Leren kijken met je oren. Een onderzoek naar de (on)mogelijkheden van artistieke publieksparticipatie bij de ontwikkeling van een geluidswandeling. MA thesis KBM, Universiteit Utrecht 2014
- Gabrielle van Lakwijk, Talentontwikkeling voor theatermakers : Onderzoek naar hiaten in het rijksoverheidsbeleid, MA thesis KBM, Universiteit Utrecht 2014.
- Thijs Sarneel, Booking Binds, onderzoek naar de contractspositie van de culturele intermediair in de populaire muzieksector, MA thesis KBM, Universiteit Utrecht, 2013.
- Mathilde Stuyling de Lange, De Jonge Mecenas, over de toekomstige rol van jonge begunstigers in de culturele sector. Ma thesis KBM, Universiteit Utrecht, 2013.
- Inge Gabriels, Vijftig jaar concertbezoek in Utrecht. De ontwikkeling van het vaste concertpubliek van klassieke muziek tussen 1961, 1993 en 2013. Ma thesis KBM, Universiteit Utrecht, 2013.
- Veronique Baur, Kunst Werk in Uitvoering, Een onderzoek naar de werkwijze van Radio Kootwijk Live in Concert en in werkontmoetingen met professionals, MA Thesis KBM, augustus 2012.
- Wessel Coppes, Kunstencentra in transitie, MA Thesis KBM, augustus 2012.
- Liseke van den Broek, THEATERGROEP MAX OF KABOUTER PLOP? Een onderzoek naar de provinciale subsidieregeling bijzonder repertoire, MA Thesis KBM, UU, 2011.
- Annelotte Kolstee, The preparation of the conservatoire student for the music profession, How a conservatoire prepares its students from a teacher’s point of view, MA Thesis KBM, UU, 2011.
- Lotte Sieverink, Politiek slachtoffer of culturele held? Een discoursanalyse van het Nederlandse en Engelse debat over de bezuinigingen op symfonieorkesten, MA Thesis KBM, UU, 2011.
- Paul Meerwijk, Van notenkrakeractie tot bellenwijnkurken, een onderzoek naar de ensemblecultuur in Nederland in relatie tot de subsidierende en terugtredende overheid. MA Thesis KBM, UU, 2011.
- Anke Asselman, Publieksparticipatie: ja/nee: hoe de participerende kunstconsument het handelen van een professional beïnvloedt, MA thesis Kunstbeleid en management, 2010.
- Rinske Verdult, Het Creatieve Stadsdeel. Een overzicht van twintig jaar kunst- en cultuurbeleid in de Amsterdamse stadsdelen. MA thesis, MA kunstbeleid en management, Universiteit Utrecht, 2009.
- Leonor Jonker, Overboekingen en Festivalcowboys. Conflicterende belangen van podia en festivals in de popsector. November 2009, MA Kunstbeleid en -management, i.o.v. Vereniging Nederlandse Poppodia, 2009.
- Cees Vis, Een leven lang muziek, Een onderzoek naar leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Nederlandse symfonieorkesten, MA-Eindwerkstuk, MA Kunstbeleid en -management, i.o.v. FNV Kiem, 2009.
- Welmoed van Rijthoven, “Ik voel me thuis in het Bimhuis!” Kenmerken en ervaringen van de “Bimhuisbezoeker” vergeleken met het landelijke jazzpubliek. MA thesis, MA Kunstbeleid en -management, Universiteit Utrecht, i.o.v. Bimhuis, 2009.
- Norine Terpstra, Lobbyen is een kunst. Een analyse van de ontstaansgeschiedenis, werkwijze en effectiviteit van de Amsterdamse lobbyvereniging Kunst van Vooruitzien. MA thesis, MA kunstbeleid en -management, Universiteit Utrecht, 2006. (Begeleid i.s.m. Dr. Cas Smithuijsen, Boekmanstichting Amsterdam)
- Pepijn Kuyper, De kunst van het kiezen. Een onderzoek naar de strategische mogelijkheden voor een effectieve positionering in de markt voor kunstuitleen. MA thesis, MA kunstbeleid en -management, Universiteit Utrecht, 2006.
- Heleen van Bijlert, Arbeidsomstandigheden in Nederlandse symfonieorkesten. Een studie naar de visie van orkestdirecties op hun rol in de arbeidsomstandigheden en het Arbobeleid. Doctoraalscriptie muziekwetenschap, 2006.
- Nora Maartense, Nieuwe muziek in Utrecht. Een onderzoek naar de programmering van nieuwe muziek op de muziekpodia van de stad Utrecht. Doctoraalscriptie muziekwetenschap, december 2005.
- Frits Selie, De schaduwen van een nota. Een opstel over Stroomversnelling, cultuurnota 2005-2008 van de provincie Groningen. MA thesis, MA kunstbeleid en -management, Universiteit Utrecht, 2005.
- Maike Kroese, Subsidiëring van kleinschalige podia. Een historische schets en een blik op de toekomst. MA thesis KBM, UU, 2005.
- Koen Braak, Hakken, Rocken en Swingen in Alkmaar, Onderzoeksrapportage naar de verbetering van het Alkmaarse popmuziekklimaat, MA thesis KBM, UU, 2005.
- Liesbeth Heek, Je Geld of je Leven. Een onderzoek naar de financiële stromen in de amateurmuzieksector. MA thesis KBM, UU, 2006. Eerste begeleider Dr. Th.B.J. Noordman.
- Manuela Lageweg en Gwen R. Schonzeit, Ensemble in Residence, een investering in de toekomst van de kamermuziek.Doctoraalscriptie Taal en Cultuurstudies/ Muziekwetenschap, Specialisatie Kunstbeleid en -management. Universiteit Utrecht, 2004.
- Frank Veenstra, Alleen de kunst biedt ons de mogelijkheid iets te zeggen dat wij niet weten: een onderzoek naar ontwikkelings- en evaluatiemodellen ten behoeve van kunstpodia en overheid, doctoraalscriptie Muziekwetenschap, specialisatie Kunstbeleid en –management, Universiteit Utrecht, 2002.
- Maren Slieker, “Ciudad de las Fiestas’: een onderzoek naar de artistieke missie en programmering van enkele Utrechtse festivals, doctoraalscriptie Taal en Cultuurstudies, specialisatie Kunstbeleid en -management, Universiteit Utrecht, 2002.
- J.A. Luijendijk en R.A. Moelker, Nederlandse muziek? Daar komen we samen uit!, doctoraalscriptie Muziekwetenschap, Universiteit Utrecht, (Begeleid i.s.m. Dr. Cas Smithuijsen, Boekmanstichting).
Muziek en educatie / amateurmuziek
- Ninah Montesant, Counting the dance steps, een onderzoek naar het danslandschap in Utrecht anno 2016, BA thesis TFTV, Universiteit Utrecht, 2016.
- Eva Terpstra, Zingen doe je samen, Een onderzoek naar de opvattingen van professionele klassieke koren over de samenwerking tussen professionals en amateurs binnen de Nederlandse korensector, Ma thesis KBM, 2016
- Jeske van Hal, Amateurmuziek in Tilburg, een onderzoek naar behoefte aan samenwerking binnen het amateurmuziekveld in Tilburg, MA Thesis KBM, juli 2012.
- Yacine N’Daye, So you think you wanna be an idol because you have the voice of Holland? Een onderzoek naar de motivaties voor deelname aan singer-songwriter- en hiphopcompetities in Amsterdam, MA KBM, UU 2011.
- Sophie van der Spek, Come Together. Een onderzoek naar de betekenis van een jong publiek en jongerenverenigingen voor orkesten en concertzalen, MA Thesis KBM, UU, 2011.
- Michael Neuburger, Een grijs publiek of een onbekend publiek? MA KBM, UU 2010.
- Marjan Tolboom, Muziekdocenten in de knel. Een onderzoek naar de werkomstandigheden, werkzaamheden en het welbevinden van muziekdocenten in muziekscholen en Centra voor de Kunsten. Ma muziekwetenschap, UU, 2009.
- Wietske van den Heuvel. Solisten- en ensembleconcoursen in de HaFaBra-sector in Nederland. Adviesrapport voor de herziening van het reglement van de Landelijke Muziekorganisaties, MA Thesis, MA kunstbeleid en -management, Universiteit utrecht, i.o.v. Kunstfactor, 2008.
- Monique Wijnker, Het Symfonieorkest van dichtbij. Een onderzoek naar de mogelijkheden voor educatieve projecten uitgevoerd door individuele orkestmusici. MA Thesis Kunstbeleid en -management, Universiteit Utrecht, I.o.v. Holland Symfonia, 2008.
- Philip Fruytier, Educatie en de Nederlandse Symfonieorkesten, een inventarisatie van educatieve activiteiten van de orkesten. Doctoraalscriptie muziekwetenschap, 2006.
- Geert Drion, Kunstprofessionals in Actie, Modaliteiten van professionaliteit als aangrijpingspunt in de kunsteducatie,Masterthesis, Kunstbeleid en -Management, Universiteit Utrecht, 2005.
- Carolien Loderus – Van Gils en Christel van der Velden, Wat nou klassiek, heftiger dan house !!! Een onderzoek naar de effecten van het educatief project van het Gelders Orkest, doctoraalscriptie Muziekwetenschap, Universiteit Utrecht, 2001. (Begeleid i.s.m. Dr. Jos de Haan van het Sociaal Cultureel Planbureau). Eervolle vermelding in het kader van de J.P. Heije scriptieprijs 2004 van de KVNM/Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst. Samenvatting.
- Sanne Posthuma – Professional Jazz and Pop Music training in Europe, AEC Connect, 2002/ Doctoraalscriptie muziekwetenschap Universiteit Utrecht. Eerste begeleider: Drs. Wouter Turkenburg, Koninklijk Conservatorium Den Haag, 2002.
- Szendi Szöcs, Opera from the iron to the golden curtain, east-west mobility in the performing arts; the case of Hungary. Doctoraalscriptie Engelse Taal en Cultuur, specialisatie muziekwetenschap, Universiteit Utrecht, 2002, 2e begeleider Dr. Ton Hoenselaar. Summary; Inhoudsopgave; Hoofdstuk 1 tot en met 5; Bibliografie en bijlagen.
- Petra Geresse, Oude muziek voor een jong publiek, het popconcert als inspiratiebron voor sfeer en vorminnovatie van klassieke concerten, Doctoraalscriptie muziekwetenschap, specialisatie Cultuureducatie, Universiteit Utrecht, 1999.
Muziek en diversiteit
- Lonneke Regter, Wie wil de eerste viool spelen? Een onderzoek naar de organisatiecultuur in Nederlandse symfonieorkesten, doctoraalscriptie Muziekwetenschap, Universiteit Utrecht, 2001. (Begeleid i.s.m. dr. Krystyna Rojahn-Dienst, UvA vakgroep sociale psychologie).
- Jennie Duif, Poppodia in Globalia: De programmering van niet westerse muziek op de poppodia, doctoraalscriptie Muziekwetenschap, 2002. Eerste begeleider: Dr. Lutgard Mutsaers.